Успіх

Як пройти співбесіду в it-компанію

Припустимо, ви відправили резюме та воно підійшло роботодавцю. Наступний крок – вас запрошують на співбесіду. Поговоримо про те, як до нього підготуватися і знизити ймовірність відмови.

Про складанні резюме .

Поки що не переживайте за результат

Запрошення на співбесіду – це ознака того, що ви відповідаєте технічним вимогам вакансії або можете швидко всьому навчитися. Якщо кілька кандидатів, то перевагу отримає той, з ким комфортніше працювати. Комфорт – це суб’єктивна оцінка, яка своя у кожного роботодавця. Ви на це не впливаєте і тому не можете бути впевнені в результаті співбесіди.

У кожного роботодавця свої критерії комфортного працівника, і якщо ви цим критеріям не відповідаєте, то ніякі знання не допоможуть отримати роботу. Тому не потрібно намагатися справити враження – постарайтеся прибрати хвилювання і просто дайте відповідь на запитання співрозмовника.

У спокійному стані ви зможете краще думати, а роботодавцю буде простіше зрозуміти, наскільки з вами комфортно працювати. Запам’ятайте цю думку і порівнюйте її з усіма рекомендаціями, про які ми поговоримо далі.

Типова помилка – ставити все на кін. «Ось зараз я або отримаю цю роботу, або все пропало». Цей настрій змушує вас хвилюватися більше звичайного. А це нам не потрібно: нам потрібно спокійно поговорити з потенційним наймачем.

Нехай вас заспокоїть така думка: якщо вас запросили на це співбесіда, вас можуть запросити і на десяток інших. Краще сходити в 10 різних компаній і вибрати ту, в якій у вас з людьми складуться нормальні стосунки, ніж вчепитися зубами в першу ліпшу.

Базові правила пристойності

Ви здивуєтеся, як часто на співбесідах люди забувають про правила пристойності:

Пунктуальність. Не запізнюйтесь і будьте на місці за 10-15 хвилин до початку. Якщо не встигаєте – заздалегідь попередьте про це, вибачтесь, перенесіть час зустрічі і повторно не запізнюйтесь. Навіть якщо це творча ІТ-компанія, ви ніколи не знаєте, наскільки для людини важливо, щоб ваша зустріч пройшла вчасно.

При цьому ваш потенційний наймач теж може спізнитися. Зверніть увагу, що він зробить: попередить вас чи ні, запропонує перенести або буде тримати вас в неведенні. Співбесіда – це не тільки роботодавець вибирає вас, це ще й ви вибираєте роботодавця.

Ввічливість. З-за стресу деякі люди починають вести себе більш агресивно, ніж у звичайному житті: наприклад, грубити людям на ресепшені або охороні; матюкатися; перебивати співрозмовника. В той момент це може здаватися людині гарною ідеєю (мовляв, дивіться, який я крутий, сильний і незалежний).

Тут корисно згадати, що у наймача є ще п’ять-десять кандидатів на вашу позицію, і зв’язуватися з грубіяном на загальному тлі немає сенсу. Навіть з дуже талановитим і компетентним грубіяном.

Делікатність. Якщо це не ваше перше місце роботи, вас напевно запитають про попереднього роботодавця. Тут може виникнути думка, мовляв, старих потрібно розкритикувати, а нових підняти. Це небезпечна думка: наймачі можуть побачити в цьому несумлінність або непорядність.

Якщо вам задають запитання, які вимагають від вас невтішно відгукуватися про попереднього працедавця, ви завжди можете сказати: «Я не хотів би заглиблюватися в цю тему» або «З мого боку буде нечесним обговорювати це з ким-небудь, крім мого попереднього роботодавця».

Є і зворотний перекіс: коли кандидат, намагаючись здатися компетентніше, починає роздавати поради про те, як працювати наймачеві. Мовляв, я такий розумний, що зараз вам все розповім. Краще приберегти це до моменту, коли вас про це прямо запитають.

У що одягтися?

Найпростіший спосіб не потрапити в халепу – заздалегідь написати людині, з яким ви будете зустрічатися, і поцікавитися: якою в компанії дрес-код, що у них прийнято?

Вам можуть сказати, що в офісі прийнятий стиль smart casual. Або що у них всі ходять в толстовках і футболках. У будь-якому разі пам’ятайте:

  • чистий одяг краще брудної;
  • прасування краще м’ятою;
  • футболка без принта безпечніше футболки із зображенням оголеної героїнею аніме;
  • якщо на вашому одязі щось зображено, ваш співрозмовник буде на це дивитися і думати про це.

Самопрезентація

Співбесіда починається з розповіді про себе – тут потрібно не переказувати автобіографію, а дати вибірку за наступними пунктами:

  • Де ви навчалися і який досвід у ІТ.
  • Де раніше працювали чи стажувалися.
  • Як називалася ваша посада.
  • Які обов’язки ви виконували.
  • Що зробили на останньому проекті.
  • Як ваші знання стикуються з вакансією, на яку ви собеседуетесь.

Запишіть відповіді і постарайтеся зробити так, щоб на їх обговорювання йшло не більше 2-3 хвилин. Самопрезентація – це стандартний спосіб почати розмову, і тому тут не потрібні подробиці.

У вас може виникнути резонне питання: «Чому наймач не може прочитати моє резюме? Там же все написано». А справа в тому, що вас для того і покликали на зустріч, щоб поговорити по-людськи, а не через резюме. Не варто постійно вказувати людині, що ви вже про це писали, а він міг би і сам прочитати і не витрачати ваш час.

Інформація в резюме

Вас можуть запитати про все, що зазначено в резюме. Наймач може ковзати поглядом по пунктах і прямо поспіль запрошувати вас прокоментувати. Це не із-за недовіри, а тому що таким чином людина намагається з вами познайомитися. Не ставтеся до цього як до іспиту – швидше як до способу краще пізнати вас.

  • Якщо написано про володіння HTML – вас можуть попросити навести приклад проекту, де ви цим користувалися.
  • Якщо вказуєте розмовна англійська – не дивуйтеся англомовному співбесіди.
  • Якщо написали про стресостійкості – можуть поговорити і про це.

Перевірити можуть що завгодно, тому ще раз перегляньте резюме і переконайтеся, що добре знаєте кожен пункт.

Якщо що-то ви знаєте тільки на практиці, але не в теорії, – так і скажіть. Якщо вас проводить компетентний фахівець, він миттєво виявить, що ви не розбираєтеся в темі. І тоді питання до вас: а ви самі розумієте, що не розбираєтеся? І якщо ви сказали: «Знаєте, я цим користувався, але не вникав у пристрій», – це набагато цінніше, ніж якщо ви почали на ходу складати небилиці.

Вимоги вакансії

За описом вакансії можна передбачити більшість технічних питань, які будуть на співбесіді. Наприклад, компанія шукає фронтенд-розробника і опублікувала на HH. ru наступні вимоги:

  • Знання HTML5, CSS3, JS (ES5).
  • Адаптивна/мобільна верстка (Media Queries), досвід роботи з Angular (2+).
  • Уміння розуміти чужий код.
  • Вміння оцінювати завдання по часу і складності.
  • Дотримання термінів.
  • Бажання працювати в команді.

У цьому разі для підготовки до співбесіди вам потрібно:

  • Повторити теорію HTML5, CSS3, JS (ES5), Media Queries і Angular (2+).
  • Навести приклад проекту, де ви використовували Angular (2+).
  • Згадати ситуацію, коли ви розібралися з чужим кодом, і це допомогло поліпшити проект.
  • Розповісти про завдання, яку ви змогли правильно оцінити з точки зору термінів і складності. Пояснити про наслідки помилки.
  • Подумати про проект, де вам довелося дотримуватися строгого дедлайну, і розповісти, що з цього вийшло.
  • Поділитися своїм досвідом командної роботи – пригадайте випадок, коли спільна робота над проектом допомогла досягти кращих результатів.

Не обов’язково, що на співбесіді вас запитають про все, що зазначено у вимогах вакансії. Однак якщо ці вимоги перераховані, то вони важливі для роботодавця і тому можу стати темою обговорення. Будьте готові.

Підготуйтеся до непередбачуваних питань

Основна частина співбесіди може складатися з технічних, логічних і просто людських питань. Що вам попадеться саме – залежить від переваг роботодавця. Тому краще готуватися відразу до всього.

Технічні питання. Сюди відносяться практичні завдання, пов’язані з написанням коду. Найчастіше це питання зв’язковим списками, деревам і графам, масивів, рядків, рекурсії, об’єктно-орієнтованого програмування, сортування, параллелизму, паттернам програмування, баз даних, графіку і маніпуляції бітами.

Список тем залежить від вимог вакансій, і для підготовки ми рекомендуємо використовувати публічні співбесіди – відеозапису трансляцій, де початківці програмісти влаштовуються на роботу в ІТ-компанії. Почати можна з перегляду youtube-каналів , і .

Логічні завдання. Ці завдання побічно відносяться до програмування і потрібні для перевірки кмітливості. Ми любимо логіку і виділили для подібних задач розділ « » – переходьте, тренуйтеся і блищить на співбесіді.

Нетехнічні питання. Це загальні питання, які просто звучать і мають прихованим змістом – правильна відповідь не вийде сформулювати, якщо не вивчити інформацію про компанії і не познайомитися зі специфікою її роботи.

Наприклад, на співбесіді у розробника мобільних додатків вас можуть запитати, чим би ви хотіли зайнятися на новій посаді. Прийнятний відповідь буде пов’язаний з бекендом, фронтендом, iOS або Android-розробкою.

Не варто говорити про машинне навчання і інші технології, якими компанія не користується, – роботодавець може визнати недоцільним виховувати співробітника, чиї інтереси пов’язані з іншими напрямками програмування.

Ось ще приклади нетехнічних питань підступне:

  • Розкажіть про своїх кар’єрних прагненнях? Це перефразована версія питання про те, чим би ви хотіли займатися. Роботодавець хоче почути, що в найближчі кілька років ви не плануєте змінювати діяльність і можете надовго затриматися в компанії. Ніхто не хоче чути, що його компанія – просто перевалочний етап на вашому блискучому кар’єрному шляху.
  • Якої мови програмування ви віддаєте перевагу? Потрібно перерахувати робочі мови програмування, описати їх переваги і обов’язково додати, що вони підходять не для всіх завдань. Це покаже, що ви не прив’язані до інструменту і можете перенавчитися заради проекту.
  • Чому ви шукаєте роботу? Тут доречно говорити про зміну життєвих обставин (переїзд, хвороба), про зміну обставин у колишнього роботодавця (банкрутство, закриття проекту) і про кар’єрні плани (шукаєте кращу посаду, хочете більше заробляти).
  • Чому ви хочете у нас працювати? Перерахуйте проекти компанії, які вам сподобалися і в розробці яких ви б хотіли взяти участь. Відповідь «Тому що ви платите гроші» навряд чи надихне вашого співрозмовника.
  • Чи є у вас питання? Тут треба питати про умови роботи, посадові обов’язки, цілі компанії і кар’єрні перспективи. Можна попросити показати робоче місце і команду – з цих питань роботодавець побачить, що ви ретельно підходите до вибору компанії і готові працювати там, де для цього створені належні умови.

Нетехнічних питань багато, і відповіді до кожного з них завчити не вийде. Тому витратьте час на вивчення компанії.

Простий спосіб орієнтуватися в цих питаннях – уявіть, що ви самі наймаєте собі помічника або співробітника. Ви будете платити йому зі своїх грошей. Хотіли б ви працювати з людиною, яка з вами тільки з-за грошей і якому ви як роботодавець не надто цікаві?

Будьте готові отримати відмову і почати заново

Джунам складно з першого разу знайти хорошу роботу. Тому вони люблять брати кількістю і ходити на всі співбесіди, куди можуть потрапити, – ставка зроблена на компанії, яким прямо зараз потрібні програмісти без досвіду.

Проблема частих співбесід в тому, що до них не вийде підготуватися:

  • Потрібно вивчити компанію і познайомитися з її проектами.
  • Розібратися з вимогами вакансії і підтягнути відсутні навички.
  • Потрібно вибрати дрес-код і вивчити корпоративні правила.
  • Потрібно продумати приклади або додати в портфоліо нові проекти, які дозволять порівняти ваш досвід зі специфікою компанії.

Все перелічене вимагає часу. Однак так ви отримаєте більше шансів справити хороше враження і отримати оффер зараз або при наступній спробі. Пам’ятайте, що з появою досвіду пошук роботи спрощується, і як приклад ви можете подивитися , який попрацював в стартапи і швидко виріс до керівника бекенд-розробки в Практикумі. Тому ходіть на співбесіди часто, але не на шкоду підготовці.