Діти

Дитина полюбила читати. Як цього домогтися. Батьківський досвід

Уявіть дитини, який скрізь з собою носить книжку і у вільний час читає її. Він не залипає в гаджетах, не бігає в гостях у маминої подруги і не стрибає перед сном по ліжку. А одноліткам із захопленням розповідає про те, що цікавого прочитав. Причому робить це настільки емоційно, що батьки однолітків телефонують мамі і питають, де взяти цю чудову книжку.

Зараз я описала свою дитину. Звичайного хлопчика, який любить комп’ютерні ігри і побігати з друзями у дворі. А ще він любить книжки. Мене часто запитують, як я домоглася цього. Щоб не розповідати кожному одне і те ж, я поділюся досвідом з «ИнтернетУроком». Можливо, мої поради будуть корисні іншим батькам.

З чого все починалося

Взагалі, я почала прищеплювати любов до книг ще в дитинстві. У півроку ми читали вірші Агнії Барто, а в рік перейшли на російські народні казки про тварин. «Лисичка з скалочкой» – чудове снодійне для годовасика і його мами. Однак мені знадобилися терпіння і спостережливість. Дитині одні казки подобалися, інші були жорстоко изжеваны і викинуті геть. Зате улюблені книжки ми зачитували до дірок. У прямому сенсі цього слова. Уявіть, ви протягом трьох місяців читаєте одну і ту ж казку щодня по чотири рази. Причому казка не проста, а з рефреном. У підсумку пісенька Колобка вам починає снитися.

Можу припустити, що етап дитинства для вас вже пройшов і з порадами я запізнилася. Перейдемо до правил.

Як привчити дитину читати – правила

Ці правила я вивела зі свого досвіду.

  1. Залученість батьків. Я читаю дитині вголос. Почала з 6 місяців. Зараз йому майже 10 років, сам вміє читати, але традиція сімейного читання вголос не пішла. Для цього ми купуємо спеціальні книги, які для самостійного читання складні, але в цілому цікаві.
  2. Зробити читання приємним ритуалом. Я питала, чому моя дитина любить читати. На що він відповів, що, крім того, що це цікаво, йому приємна обстановка, яка супроводжує читання. Наш ритуал для читання влаштований так: ми вимикаємо все, що створює шум, розстеляємо постіль, приглушуєм світло, залишаючи лише настільну лампу, наливаємо чай, беремо цукерку і, загорнувшись у плед, обнімаємося і читаємо. Пізніше у нас з’явився ще один ритуал, пов’язаний з вибором книг. Ми всією сім’єю вибираємо, що б почитати: обговорюємо, дивимося відгуки, гортаємо книжку в магазині. Але рішення завжди за дитиною. Якщо мамі подобається, а синові ні, то читати не станемо.
  1. Обговорення прочитаного. Нехай дитині вже 10 років, я досі відстежую, що він читає, хоча і повністю довіряю його смаку. Прочитавши одну голову, він мені розповідає, про що вона. Я ж не просто киваю, а ставлю уточнюючі питання: а чому так, а навіщо він так вчинив? Книги, які сама читаю, я теж обговорюю з дитиною (на його прохання): розповідаю сюжет, характери героїв, описую своє враження. Іноді, читаючи вголос детектив, ми зупиняємося і намагаємося вирахувати зловмисника або доповнюємо сюжет своїми уточненнями.
  2. Сімейні традиції. У нас в сім’ї читають всі і книги – сімейна традиція. Ми разом ходимо в магазин, обговорюємо, що прочитали і хотіли б прочитати. Будинок місцями нагадує бібліотеку. Я вважаю, що батьківський приклад важливий. Якщо дитина бачить, що мама і тато з задоволенням читають, то у нього не виникне запитань, чому він повинен продиратися крізь книжкову класику, поки батьки залипають в «Ютьюб».
  3. Вибирайте цікаві книги. Необов’язково купувати дитячу класику, хоча і вона важлива. Поки у нас книги вибираються так: для спільного читання я вибираю сама, але чекаю схвалення дитини, а для самостійного читання син сам купує книги, відбираючи по своєму смаку. Найчастіше він купує повісті про школярів чи тварин. Для спільного читання я відштовхуюся від описи сюжету, відгуків, рецензій та ознайомчого фрагмента. Намагаюся вибирати те, що написано якісно: без стьобу, наївних клішованих фраз і хоча б з мінімальним набором засобів художньої виразності. У підсумку наші улюблені письменники – Діана Уїнн Джонс і Ніл Гейман.

До чого я не була готова

У мене є ще одна дитина, він поки самостійно не читає. Йому читаю я, користуючись тією ж схемою, що і зі старшим. Вибираю книгу на свій смак і з поправкою на вік, а перед сном, слідуючи ритуалу, ми читаємо.

Однак старший не вередував, коли я йому приносила нову книжку. За все життя він забракував не більше чотирьох книг. Молодший вередує. Йому дуже багато чого не подобається, а вибирати сам він поки не вміє. Ще молодший неуважно слухає в силу темпераменту. Доводиться старатися: читати на різні голоси, акцентувати увагу на картинках, зупинятися і обговорювати цікавий сюжетний поворот, приділяти більше уваги картинок. Іноді ми взагалі не читаємо, а дивимося на картинки і обговорюємо їх, що виливається в новий сюжет, нашу особисту версію.

Тобто старший привчили читати дуже просто, тому що мені подобалося з ним читати і ходити в книжковий магазин, а ще тому, що я сама люблю книги. З молодшим не все так просто, хоча у нього теж сформоване розуміння, що книги – це приємне проведення часу, а не покарання.