Родина

Важка любов

Фраза “Важка любов” здасться деяким дивною. Любов їм видається слабкою, пасивної і, можливо, навіть зніженої. Але прислухайтеся до слів Павла:

«Нехай дасть вам, за багатством слави Своєї силою зміцнитися через Духа Його в чоловікові внутрішнім, вірою вселитися Христові в серця ваші, щоб ви, закорінені й основані в любові, змогли зрозуміти зо всіма святими, що то ширина й довжина, і глибина й вишина, і пізнати перевершує розуміння любов Христову, щоб були ви наповнені всякою повнотою Божою» (Еф. 3:16-19).

Від цього уривка віє величезною силою, і більша частина цієї сили, що виходить від любові. Зверніть особливу увагу на фразу “закорінені й основані в любові”. Це картина стабільності, сили і довготерпіння. В справжній любові немає місця для слабкості.

Біблійне слово для позначення поняття “важка любов” – агапе. У статті “” ми говорили про чотирьох словах, якими греки називали любов: це ерос – фізичний потяг, сторге – сімейна любов і відданість, філіа – дружня любов, і агапе. Ми відзначили, що, говорячи про практику його вживання в Новому Завіті, агапе було новим словом. Ще ми говорили, що дати визначення цьому слову досить важко. Ми використовували такі фрази, як “вольове зусилля” і “бажання добра об’єктом цієї любові. І, нарешті, ми підкреслили,що саме агапе є тим словом, яким Новий Завіт говорить про любов. Тепер, коли ми підкреслили, що агапе – це важка любов, давайте ще уточнимо наше розуміння цього слова.

АГАПЕ – ЦЕ ВАЖКА ЛЮБОВ

Щоб краще зрозуміти значення словосполучення “важка любов”, давайте поговоримо про кожне слово окремо. По-перше, агапе – це “любов”, справжня любов. Якщо ми припустимо недбалість, то до кінця нашого аналізу слово агапе буде звучати холодно, по-медичному сухо і обачливо – стане чимось на зразок комп’ютерної любові.

Але агапе зовсім не така. У Новому Завіті це слово часто вживається як повний синонім інших слів, що позначають “любов” (напр. , Рим. 12:9, 10). В Ін. 11 підкреслюється, що Ісус любив Лазаря. При цьому у віршах 3 і 11 вжито слово филео, а у вірші 5 – агапао. Знову ж таки, Іоанн чотири рази називає себе учнем, якого любив Ісус; у трьох з цих випадків він вживає слово агапао (Ін. 13:23; 19:26; 21:20), але один раз вдається до речі филео (Ін. 20:2). Іншим прикладом служить Євр. 12:6, де цитується Прип. 3:12. Тих, кого Господь любить, Він викриває і карає. Вжито слово агапао. Але та ж думка висловлена у Втк. 3:19, де ми знаходимо слово филео.

Любов агапе не позбавлена емоцій, почуттів, відданості, ніжності. Це справжня любов.

По-друге, агапе – це “важка” любов. Хоч вона і не позбавлена почуттів, вона не підвладна. Це не рабська залежність від фізіології або емоцій. Свій початок вона бере в Бога – і завдяки їй ми піднімаємося на більш високий рівень і навіть починаємо любити наших ворогів.

Ми вже відзначали, що іноді слово агапе вживається нарівні з іншими словами з Нового Заповіту, які позначають любов. Однак ми повинні також розуміти, що часто агапе протиставляється іншим словами. Наприклад, в Ін. 12:25 кажуть, що ми не повинні любити життя, а в 1 Пет. 3:10 вказується, що ми повинні любити життя. Суперечності тут немає, так як в Ін. 12 вжито слово филео: у нас не повинно бути надмірного бажання зберегти життя. З іншого боку, в 1 Пет. 3 вжито слово агапао, яке передбачає здатність дійсно розуміти, заради чого ми живемо.

Класичне протиставлення ми зустрічаємо в Ін. 21:15-17, в розмові междуИисусом і Петром після воскресіння Ісуса. Раніше Петро хвалився своєю відданістю Ісуса. Він говорив: “Якщо і всі спокусяться про Тебе, я не спокушуся ніколи” (Мф. 26:33). Але він відрікся від Господа, і куди тільки поділася те, чим він нахвалявся. Ісус, з’явившись Своїм учням у Галілейського моря, запитав Петра: “чи ти Любиш Мене більше, ніж вони? ” (Ін. 21:15). Ісус вжив слово агапао. Мабуть, пригнічений Петро не хотів вживати таке сильне слово, як агапао. Тому він відповів: “Так, Господи! Ти знаєш, що я люблю [филео] Тебе”. Ісус спитав: “Любиш [агапао] ти Мене? ” і знову Петро відповів: “Ти знаєш, що я люблю [филео] Тебе” (Ін. 12:16). Ісус поставив своє питання в третій раз, але цього разу Він ужив ті ж слова, що і Петро: “Любиш [филео] ти Мене? ” І, як сказано далі, засмутився Петро і сказав: “Господи! Ти все знаєш; Ти знаєш, що я люблю [филео] Тебе” (Ін. 21:17). Очевидно, Петро, вже одного разу спіткнувшись, не хотів приписувати собі високу ступінь відданості, яку передбачає слово агапе.

Хьюго Мак-Корд, викладав Біблію багато років у Оклахомском християнському коледжі, виділяє кілька відмінностей між агапе і філіями.

Агапе |Філія

Засвоєна | Природна

Безумовна | Умовна

Неупереджена | Упереджена

Вольове зусилля | Йде від емоцій

Поважає і цінує | Віддає перевагу і захоплюється

Всупереч. | Завдяки.

Не перестає | Може скінчитися

Любов-агапе – серце християнства.

ОСОБЛИВОСТІ ВАЖКОЮ ЛЮБОВІ

Вам все ще неясно, що таке любов агапе? Спробуємо тоді поговорити про деякі особливості цієї “важкої любові”.

Безумовна

Важка любов – це не “Я буду любити тебе, якщо . . . ” або “Я люблю тебе за те, що. “; це “Я люблю тебе – і крапка”. Або іноді, як зазначає Мак-Корд, “Я люблю тебе всупереч. ” Саме так нас любить Бог. Він любив нас навіть тоді, коли ми були Його ворогами (Рим. 5:8-10). В Ін. 3:16 сказано: “Бо так полюбив Бог світ. “, – полюбив незважаючи на те, що цей світ так часто був гідний Її любові. Ісус проілюстрував любов агапе в Лк. 15, коли розповів про глибоко опечаленому батька, ждущем свого сина – і з такою любов’ю приймає його. , який, по суті, сказав: “якби мій брат був чистим, якщо б він був досконалим, тоді б я його любив”.

Коли я кажу, що любов-агапе, важка любов, безумовно, я маю на увазі, що вона не ставить для себе умовою вчинки людей. Хтось добре сказав, що люди потребують любові найбільше тоді, коли не заслуговують її. Джо Барнетт написав про це статтю, озаглавлену “Спраглі любові”:

«Її ніхто не любив. Коли вона з’являлася, це неодмінно закінчувалося чим-небудь поганим. Вона завжди все робила неправильно. Клубок проблем. Терпіння вичерпалося навіть у співчутливої директриси сирітського будинку, де вона жила. Переконана в тому, що місце цієї дитини в лікарні для душевнохворих, а не в сирітському будинку, директриса стала шукати вагома підстава для того, щоб позбутися від неї. Одного разу хтось із вихованців притулку сказав їй, що дівчинка написала щось на папірцях і прив’язала їх до гілок дерева в саду. Директриса тут же відправилася в сад, зірвала записку і прочитала її. “Хто б не знайшов це – я люблю тебе! ” – було написано на клаптику паперу. Дитина прагнув співчуття і розуміння. Жага любові. Вона робила дивні і дратували оточуючих речі тільки для того, щоб привернути до себе увагу. Всі ми потребуємо любові. Більшість з нас отримують її в надлишку від сім’ї і друзів. Ми не знаємо, що значить жити без неї. Але всюди навколо нас живуть люди, до яких ніхто ніколи не ставився з щирою любов’ю і турботою. Вони повільно вмирають від голоду. Бог хоче дати їм Свою любов – через нас».

Кажучи “безумовним”, я маю на увазі, що така любов не ставить умовою відповідну любов в обмін на нашу. Взаємна любов прекрасна, але любов агапе, важка любов, не обумовлена цим. Багато озлоблюються на життя і розчаровуються, коли об’єкт їх любові і прихильності не відповідає взаємністю. Але подивіться на Ісуса. В Ін. 1:11 сказано, що Він був відкинутий “своїми” ж. . Його відкинув Божий місто Єрусалим. Його відкинула майже вся Його сім’я. У найважчий для Нього час від Нього відмовилися Його учні – хто продав Його, хто залишив, а хто відрікся. Але на хресті ми бачимо не закінченого циніка. Ви чуєте любов у Його словах: “Отче, прости. ” Це важка любов.

Безкорислива

Любов “не шукає свого” (1 Кор. 13:5). Хтось сказав, що ви готові полюбити іншу людину, коли його потреби стають більш важливими, ніж ваші власні.

Любов змусить вас робити те, що без неї ви ніколи не змогли б зробити, що ви не зробили б ні за які гроші: ви уподобитесь матері, жертвуючи собою заради своїх дітей, батькові, який працює до кривавих мозолів на долонях, дітей, доглядають за своїми літніми батьками.

Так, важка любов дасть вам сили карати, лаяти і робити все, що необхідно для того, щоб допомогти схаменутися тим, кого ви любите. Занадто багато батьків не допускають, щоб їх діти на собі відчули наслідки своїх вчинків; вони весь час “підстилають соломку” і згладжують всі гострі кути в їх житті. А потім дивуються, коли діти виростають інфантильними і нездатними нести відповідальність за що-небудь. Це складне питання, але якщо ви будете любити складною, вимогливою любов’ю, ви будете робити для дитини те, що для нього краще, корисніше всього.

Іноді батьки говорять: “Я дуже люблю свою дитину, щоб карати його”. І навіть від керівників церкви можна почути: “Якщо ми дійсно любимо людей, ми не можемо їх карати”. Однак Господь говорить: “Кого Я люблю, тому докоряю й караю” (Об. 3:19. См. також Євр. 12:6).

Любов хоче кращого для іншої людини,а не для себе. Треба стежити за тим, щоб наш егоцентризм не замаскувався під безкорисливість. К. Льюїс проілюстрував це історією про місіс Фиджет у своїй книзі “Чотири любові”:

«Я згадую місіс Фиджет, яка померла кілька місяців тому. Місіс Фиджет дуже часто говорила, що живе для сім’ї. І це дійсно було так. Все в окрузі знали це. “Вона живе для сім’ї, – говорили вони, – яка дружина і мати! ” Вона всіх обпирала; сказати по правді, прала вона погано, і вони могли дозволити собі користуватися пральні, тому вони часто просили її залишити це заняття. Але вона все одно прала. У неї завжди був гарячий обід для всіх, хто був удома, і завжди гаряча вечеря ввечері (навіть в середині літа). Вони благали її не робити цього. Вони мало не зі сльозами переконували її (і це було щиро), що їм подобаються холодні страви. Марно. Вона жила для сім’ї. Вона ніколи не лягала спати і чекала вас, якщо ви затримувалися десь допізна; навіть якщо було два або три години ночі, неважливо, вас завжди мовчазним докором зустрічало втомлене, хворобливо бліде обличчя. Що означало, звичайно, що, якщо у вас була хоч крапля, порядності, ви не могли часто йти з будинку по вечорах. Ще вона шила і в’язала і, за її власними оцінками (сам я не беруся судити), робила це чудово. І, зрозуміло, ви ризикували опинитися безсердечним тваринам, якщо відмовлялися носити всі ці речі. (Вікарій розповів мені, що після її смерті її сім’я здала стільки одягу в фонд “розпродажу виробів ручної роботи”, скільки не змогли принести всі парафіяни, разом узяті). Місіс Фиджет, як часто говорили, “працювала до кривавих мозолів”, і все заради сім’ї. Вони не могли її зупинити. Не могли вони – будучи совісними людьми – і спокійно сидіти, спостерігаючи, як вона все це робила. Вони змушені були допомагати їй. Вони завжди повинні були допомагати їй. Це означає, вони включалися в роботу, щоб допомогти їй зробити для них те, що їм було зовсім не потрібно».

Активна

Ймовірно, найбільш очевидним чином любов агапе виражається в турботі про потреби коханої людини. Ці потреби можуть бути фізичними – такими, як, наприклад, у вищенаведеному уривку. Але вони також можуть бути емоційними, психологічними і духовними. По самій своїй природі любов агапе повинна виражати себе в якихось діях. Ми не можемо собі уявити в Ін. 3:16 таких слів: “Так полюбив Бог світ, що, сидячи на небесах, відчував до людства теплі почуття”. Ні, Бог так полюбив світ, що віддав. Його любов виразилася в дії. Коли ми читаємо про Марію Магдалину, плаче біля порожнього гробу, нам немає потреби запитувати, чи любила вона Ісуса (Ін. 20:11-18). Її любов знайшла своє вираження. Так і наша любов повинна виражати себе: “А хто має достаток на світі, і бачить брата свого в недостачі, зачиняє від нього своє серце, – як Божа любов пробуває в такому? Діти мої! станемо любити не словом, ані язиком, але ділом і правдою” (1 Ін. 3:17, 18). Сенс сказаного Іваном такий: “Станемо любити не [тільки] словом або [тільки] язиком, але ділом і правдою”. Прекрасні слова – “я тебе люблю”, але якщо ми не покажемо на ділі, що любимо, ці слова гірше, ніж просто непотрібні.

Одна з найбільших потреб – це потреба в прощення. Важка любов не просто картає, коли це необхідно; вона досить великодушна, щоб прощати. Петро сказав: “Любов покриває безліч гріхів” (1 Пет. 4:8). Люблячі чоловік і дружина вчаться вирішувати проблеми. Люблячі батьки не поривають зі своїми дітьми. Люблячі християни знають ціну руці, обнимающей за плечі.

Віддана

Агапе – це самовіддана і віддана любов. Вона не залежить від мінливості почуттів, які приходять і йдуть, і залишається вірною об’єкту своєї любові. Це може бути погано, коли людина віддана собі або задоволень. І це може бути добре, коли ми вчимося любити Бога і свого ближнього (Мт. 22:37-39).

Якщо ми будемо відчувати до іншого людині любов агапе, то ми будемо йому віддані. – любов, яка існувала всупереч злу примхи його батька Саула. Іонафан, спадкоємець престолу, по суті сказав до Давида: “Ти будь першим, а я буду другим”.

В шлюбі любов агапе – це коли на все життя. Скільки разів мені доводилося чути від одного з подружжя: “Мій чоловік [або моя дружина] хоче розлучення, і мені все одно. Я його [або її] більше не люблю”. Зазвичай у такому випадку людина хоче сказати: “Він [або вона] вже більше не приваблює мене фізично [кохання ерос] і емоційний вогонь [любов філія] уже погас”. Але якщо є любов-агапе, то він або вона скаже: “Я буду чинити опір розлученню. Я зроблю все можливе, щоб цей шлюб не розпався! “

Любов агапе означає також вірність Богу. Багато книги, присвячені любові, кажуть хороші і важливі слова, але замовчують про одну річ, яка робить можливою справжню любов, – про правильні взаємини з Богом. Бог є джерелом любові-агапе. Іоанн зазначає: “Любов від Бога, і всякий люблячий породжений від Бога й знає Бога” (1 Ів. 4:7).

Коли я кажу про відданість Богу, я не маю на увазі щось розпливчасте. Біблія однозначна в цьому питанні. Якщо я люблю Бога, то я буду Йому коритися.

Деякі невірно розуміють Мф. 22:37, 38, де сказано, що нині “закон” для нас – любити Бога. Вони так тлумачать цей уривок: якщо ви дійсно любите Бога, то зовсім неважливо, чи дотримуєтеся ви Його заповіді чи ні. Асмысл сказаного полягає в тому, що, якщо ви дійсно любите Бога, ви обов’язково будете дотримуватися Його заповідей.

«А що ми пізнали Його, пізнаємо це з того, коли заповіді Його додержуємо. Хто говорить: пізнав я Його, але не додержує Його заповідів, той неправдомовець, і немає в ньому істини; а хто додержує Його слово, у тому істинно любов Божа відбулася: з цього пізнаємо, що ми в Ньому” (1 Ів. 2:3-5).

«Кожен, хто вірує, що Ісус є Христос, від Бога народжений, і кожен, хто любить Родившего, любить і народженого від Нього. Що ми любимо Божих дітей, дізнаємося з того, коли любимо Бога і виконуємо Його заповіді. Бо це є любов до Бога, щоб ми дотримувалися наказів Його, і заповіді Його не тяжкі» (1 Ів. 5:1-3).

В останні роки стало модно говорити, що “немає іншого закону, крім закону любові”, і якщо людина керується правильними мотивами і нікому не приносить шкоди, він може робити майже все. Результат такої філософії описаний у наступних словах із Старого Заповіту: “Кожен робив те, що йому здавалося справедливим” (Суд. 17:6; 21:25). Проте Біблія вчить не цього. В Рим. 8:2 йдеться про закон Духа, а в Гал. 6:2 – про закон Христа. У Бога є заповіді і в Новому Завіті. Відданість Богу вимагає, щоб ми якомога краще дотримувалися ці заповіді. Без цього не можна навчитися любити.

Нескончаема

Важка любов, любов-агапе – любов, яка ніколи не проходить. Світ навколо нас жорстокий. Йов давним-давно чудово сказав про це: “Людина, народжена жінкою, краткодневен і пересичений печалями” (Іов. 14:1). Щоб все подолати, нам потрібна важка любов! Любов агапе не вмирає. Справжня любов, каже Павло, “все покриває, всьому вірить, всього сподівається, все переносить. Любов ніколи не перестає” (1 Кор. 13:7, 8).

ВИСНОВОК

.

А зараз хотілося б нагадати вам запрошення Ісуса. Важка любов ніколи не змушує і не примушує; вона запрошує і чекає. Ісус говорить: “ось, стою біля дверей і стукаю” (Об. 3:20); “Прийдіть до Мене” (Мф. 11:28-30).

#любов #агапе #агапе #люби #любити #християнство #релігія